10 ediții; peste 12.000 de vizitatori/ ediție; 50 de echipe-primării din Bihor, Arad, Timiș, Caraș-Severin, Satu Mare și din Ungaria; peste 20 de jurați profesioniști; peste 30 de mici producători locali; peste 10 artiști populari de calibru; 2 recorduri mondiale; 3 băuturi oficiale; imn propriu!
„D’ALE PORCULUI” este, în acest moment, cel mai important festival-concurs de preparare tradițională a porcului și printre cele mai importante evenimente de cultură gastronomică tradițională din România!…
I. SCURT ISTORIC
„Cârnaţi, caltaboşi, toroş, jumări şi alte mâncăruri tradiţionale bihorene din carne de porc, pentru toată lumea; preparate şi gătite pe loc, stropite cu pălincă şi vin fiert, lângă muzică şi dansuri populare, exact ca pe vremea bunicilor noştri!” – aceasta este ideea care a stat la baza organizării în 2015, la Oradea, a primului festival-concurs de preparare tradiţională a porcului, din România.
Competiţia a aliniat la start comune din judeţul Bihor şi invitate ale acestora din ţară şi din străinătate (comune înfrăţite). „Naşul” evenimentului şi răspunzător cu buna dispoziţie a participanţilor şi vizitatorilor a fost celebrul actor, rapsod şi om de televiziune Alexandru Pop, cunoscut ca „Văru’ Săndel”. Succesul a fost neaşteptat: standurile au fost vizitate de 5.000 de persoane!
Festivalul-concurs „D’ALE PORCULUI”, căci despre el este vorba, se pregăteşte, iată, de ediţia a XI-a! Dacă primele 4 ediţii au avut loc în perioada ianuarie-februarie, s-au desfăşurat pe parcursul unei singure zile şi au fost vizitate de până la 10.000 de persoane, ediţiile a V-a şi a VI-a a avut loc în perioada noiembrie-decembrie, s-au desfăşurat pe parcursul a două zile, au fost completate cu un Târg de produse tradiţionale („FAIN DINing BIHOR”) şi au depăşit toate aşteptările referitoare la numărul de vizitatori: peste 15.000! Cele două ediţii au „beneficiat”, de asemenea, de jurii „de 5 stele” (cu Ştefan Bercea, preşedintele A.N.B.C.T. România, şi Bogdan Vandici – câştigătorul „Chefi la cuţite – 2018” şi medalie de argint la Olimpiada tinerilor bucătari în 2019, respectiv cu Ştefan Bercea, Paul Siserman, Adrian Neag – A.N.B.C.T. România şi Ştefan Oprea – preşedintele Disciples Escoffier), şi de super-recitaluri (Dan Helciug şi Aurel Tămaş, respectiv Văru’ Săndel şi Mircea Rusu). Mai mult, la cele două ediţii s-au stabilit două recorduri gastronomice mondiale: „Cel mai lung caltaboş”, respectiv „Cel mai lung mititel”!) Ediţia a VII-a a fost una „de pandemie”, fără public vizitator; echipele au prezentat juriului (cu Ştefan Bercea, Ciprian Nicolescu – mentorul şi antrenorul echipei naţionale de bucătari seniori a României, Ştefan Oprea, Eugen Capră – CARNEXPO Grill & Industria Cărnii.ro) produse „de acasă”. Ediţia a VIII-a (12 martie 2022) a fost una „de final de pandemie”, o revenire la formatul „clasic”, în care juriul (cu Adrian Neag, Mircea Groza – poate singurul „arheolog” culinar român, Nina Rus – manager Păstrăvăria Rin Romuli şi owner „Bunătăţile lu’ Nina”, Bogdan Vandici) şi organizatorii şi-au propus transformarea concursului într-unul naţional!
Ediţia a IX-a a avut loc în perioada 3-4 decembrie 2022 şi, pentru prima dată, deja tradiţionalul concurs între comunele din judeţ și invitatele lor a fost completat de o competiţie – „D’ALE PORCULUI PRO” – între echipe de profesionişti din întreaga țară! Din juriu au făcut parte Ștefan Bercea, Ciprian Nicolescu, Cerasela Lungu – căpitanul echipei „Casa boierului din deal” medaliată cu bronz la Cupa Mondială Gastronomică 2022, Mircea Groza și Doru Vremeș – membru al juriului la Top Chef Măcelar 2022, cărora li s-au adăugat Florin Raba – director comercial Comtim, Eugen Capră și Lucian Marinescu – producătorul emisiunii „UMAMI – al cincilea simț” (PRO TV); pe scenă au urcat Văru’ Săndel şi Tinu Vereșezan. Începând cu ediția a IX-a, festivalul-concurs „D’ALE PORCULUI” a devenit și primul eveniment de gastronomie tradițională din România cu trei băuturi oficiale locale, realizate sub marca proprie – „doboRÂT”: pălincă de prune TRĂMUȚA – Tulca, bere neagră artizanală BERS NOVA – Borș și vin roze FAMILIA DARABONT – Biharia. De asemenea, din 2022, festivalul-concurs are imn; melodia îi aparține „nașului” evenimentului, celebrul actor, om de televiziune și rapsod Alexandru Pop – VĂRU’ SĂNDEL (autor text: Nicolae Pop). Nu în ultimul rând, tot începând cu ediția a IX-a, festivalul „D’ALE PORCULUI” are un partener principal (GOLD) de prestigiu: COMTIM (SMITHFIELD ROMÂNIA)!
Ediţia a X-a (aniversară) a avut loc în perioada 2-3 decembrie 2023 şi a inclus Ediția a II-a „D’ALE PORCULUI PRO”. Din juriu au făcut parte Ștefan Bercea, Ciprian Nicolescu, Cerasela Lungu, Nina Rus, Mircea Groza, Cosmin Dragomir (fondator GastroArt, autor „Colecționarul de sarmale”), Romana Rista (diplomat culinar, „Fata care gătește cu flori”) și George Furdui (owner „Maximvs d’Oro by Chef George Furdui”); pe scenă a urcat inegalabilul Aurel Tămaș.
Evenimentul va găzdui și Ediția a III-a „D’ALE PORCULUI PRO”, competiţia între echipe conduse de profesionişti în arta culinară și reprezentând judeţe/ oraşe/ comune din întreaga ţară!
Totodată, Festivalul va găzdui şi deja tradiţionalul târg de produse tradiționale locale „FAIN DIN(ing) BIHOR”!
II. REGULAMENT/ JURIZARE
REGULAMENT
Pentru fiecare echipă înscrisă în concurs, organizatorii asigură:
- zonă de concurs (6X5 m); umbrele-pavilion (6X3 m)
- 3 mese, 3 laviţe, 2 paleţi
- un porc de 100-110 kilograme; pâine (aprox. 15 kg.)
- acces la apă potabilă şi curent electric
- butelii de aragaz (3-4); pubele, saci de gunoi
- pahare, farfurii şi tacâmuri de unică folosinţă (aprox. 150); şerveţele
*
Fiecare echipă participantă trebuie să îşi asigure:
- echipament adecvat de lucru: salopete, şorţuri, căşti de păr, mănuşi de unică folosinţă, măşti
- ceaune şi suporturi pentru ceaune
- instalaţii de gătit (aragaz, reşou, grătar, cuptor) pe gaz, curent sau lemne (fiert/ prăjit); prelungitoare; lemne
- oale, cratiţe, ligheane, găleţi (fierbere organe, prăjire jumări, pregătire caltaboşi/ cârnaţi etc.)
- butuc pentru tăiat, cuţite, bardă, topor, fierăstrău
- măcinător de carne, cârnăţar
- orez, varză acră, legume (ceapă, usturoi etc) şi condimente; maţe
- orice alt instrument sau material necesar
*
Echipele pot fi formate din cel mult 6 (şase) persoane, căpitanul de echipă fiind numit dintre acestea!!!
*
Vizitatorii vor putea degusta produsele din concurs, pe baza unor tichete puse la dispoziţie de organizatori!
*
Anterior concursului, la o dată anunţată, va avea loc o şedinţă tehnică. În cadrul acesteia, vor fi trase la sorţi locurile de concurs şi vor fi semnate acordurile de luare la cunoştinţă a reglementărilor legale (sanitar-veterinare, fiscale, PSI etc.) referitoare la buna desfăşurare a evenimentului! Prezenţa la şedinţa tehnică (fizic sau online) este OBLIGATORIE!!!
JURIZARE/ PREMIERE
Juriul este unic şi va fi format din profesionişti ai Artei culinare, sub coordonarea Asociaţiei Naţionale a Bucătarilor şi Cofetarilor din Turism (A.N.B.C.T.) România, cărora li se pot adăuga, la cerere, reprezentanţii unor sponsori!
Până în acest moment, au confirmat: Chef Emanuel MOCAN – vicepreşedinte al A.N.B.C.T. România, căpitanul echipei naționale a României medaliată cu argint la IKA 2024; M.A.C. Cerasela LUNGU – căpitanul echipei regionale „About Taste Academy” medaliată cu bronz la IKA 2024; Chef Nina RUS – manager PĂSTRĂVĂRIA RIN Romuli, owner „BUNĂTĂŢILE LU’ NINA”, dublu medaliată cu bronz la IKA 2024; Mircea GROZA – arheolog culinar, autor „Zămuri – supe, zupe şi năcreli”; Oana IGREȚIU – owner „SAVORI URBANE”.
Toţi membrii juriului vor vizita, de mai multe ori, toate standurile din concurs; ei vor nota inclusiv organizarea acestora şi respectarea regulamentului!
*
Juriul va acorda acorda cel puţin 10 premii/ categorie, după cum urmează:
- Cea mai bună pălincă/ țuică
- Cei mai buni cârnaţi
- Cei mai buni caltaboşi
- Cel mai bun toroş/ preparat specific zonei
- Cel mai bun preparat special
- Premiul de popularitate – cele mai multe tichete
- Premii speciale
- Marele premiu (I, II, III)
*
(Atenţie! Toate echipele vor fi jurizate. Condiţia pentru a participa în competiţia pentru oricare dintre premii este, însă, acumularea a minimum 100 de tichete de la vizitatori!)
În cadrul concursului pentru Marele premiu, nota finală pentru fiecare echipă va fi constituită din media notelor acordate de juriu (50%) şi numărul de tichete de masă adunate de la public (50%). Ca strategie de „marketing”, echipele pot servi pălincă/ vin gratuit sau pot „angaja” lăutari, pentru a creşte numărul clienţilor, respectiv a numărului de tichete adunate de la vizitatori!!!
ATENŢIE! Foarte important! La fel ca şi la ediţiile precedente, punctajul maxim pentru numărul de tichete de masă adunate de la public se va obţine pentru 150 DE TICHETE! Cei care vor aduna mai mult de 150 de tichete vor intra în competiţie (şi) pentru aşa-numitul Premiu de popularitate!
*
III. PROGRAM
SÂMBĂTĂ – 9 noiembrie („D’ALE PORCULUI”)
08.00-19.00 Târg de produse tradiţionale
08.00-08.30 Degustare pălincă – CONCURS
10.00-10.30 Deschidere festivă
11.30-12.30 Degustare toroş/ preparate specifice zonei – CONCURS
12.30-13.30 Degustare cârnaţi şi caltaboşi – CONCURS
13.30-14.30 Degustare preparate speciale – CONCURS
14.30-15.30 Demonstraţii de artă culinară – PREZENTARE
15.30-17.00 BIHORUL PETRECE
RECITALURI: Artiști locali
17.00-18.00 Festivitate de premiere –
*
DUMINICĂ – 10 noiembrie („D’ALE PORCULUI PRO”)
09.00-18.30 Târg de produse tradiţionale
08.00-08.30 Degustare țuică/ pălincă – CONCURS
10.00-10.30 Deschidere festivă
12.30-13.30 Degustare cârnaţi şi caltaboşi – CONCURS
13.30-14.30 Degustare preparate specifice zonei/ preparate speciale – CONCURS
14.30-1530 Demonstraţii de artă culinară – PREZENTARE
15.30-17.00 ROMÂNIA PETRECE
RECITALURI: Orchestra „Rapsodia Bihoreană” dirijată de Liviu BUȚIU, Ansamblul folcloric „Nuntașii Bihorului”; Ionuț FULEA
17.00-17.30 Festivitate de premiere
(Atenție! Programul poate suferi modificări, independente de voința organizatorilor!)
Între orele 11 şi 16, pe scena special amenajată la faţa locului vor urca zeci de ansambluri de dansatori, solişti vocali şi instrumentişti amatori din Bihor, precum şi invitaţi speciali din ţară şi din străinătate!
*
Festivalul-concurs D’ALE PORCULUI este organizat de Asociația Culturală D’ART Oradea (deținătoarea mărcii înregistrate), în parteneriat cu Asociația Comunelor din România – Filiala Județeană Bihor.
PARTENER GOLD: COMTIM
PARTENER SILVER: STAR STONE
SPONSORI: S.C.T. Felix, Sapient Group, Zetea, Panebo, Pită Lugaș, Komfort Wood, Europlast, ManagEvent, OK Clean, Dol Guard, Solina, Phenalex, Bioten, Kogayon Studio, Virtual Craft, www.carne-online.ro by Distrifresh, Pensiunea Valea Gepișului
Băuturile oficiale „doboRÂT” sunt produse de: BERS NOVA (bere), FAMILIA DARABONT (vin), TRĂMUȚA (pălincă)
Cu sprijinul: ERA SHOPPING PARK; A.N.B.C.T. România; Instituției Prefectului – Județul Bihor; DSVSA, DSP, ISU, IJJ și IPJ Bihor; Crucii Roșii Bihor; Erbașu Transilvania
*