O călătorie surprinzătoare pe acoperișurile Vienei. În locuri aflate între cer și pământ, unde doar călătorii norocoși vor ajunge vreodată, palatele și clădirile istorice ale Vienei ascund simboluri, mesaje, jocuri de putere – toate acestea sunt aduse în fața ochilor oamenilor de azi în expoziția „Zeii de împrumut ai Vienei. Martori împietriți” a fotografei Christine de Grancy. Apreciat de vizitatori din numeroase țări, acest adevărat proiect de cercetare realizat timp de câteva decenii ajunge la Târgu Mureș grație colaborării dintre Centrul de Cultură, Artă și Agrement Târgu Mureș și Forumul Cultural Austriac, cu ocazia celei de-a 10-a ediții Festivalului Internațional de Teatru STUDIO – Întâlnirea Școlilor de Teatru, al Universității de Arte din Târgu Mureș.
Vernisajul va avea loc pe data de 21 noiembrie 2024, ora 17.00, la Bastionul Tăbăcarilor din cadrul Cetății Târgu Mureș (str. Avram Iancu nr. 2).
Din 1975, Christine de Grancy urcă pe acoperișurile Vienei pentru a studia edificii politice, sociale, științifice, artistice, culturale și religioase din perspectiva statuilor care le împodobesc, adesea greu vizibile de la nivelul străzii. Proiectul său surprinde teatralitatea arhitecturii vienezeși analizează ideea generală de scenografie urbană – în acest decor, personajele, zei și zeițe plasați acolo de puteri demult apuse, sunt observatorii tăcuți ai istoriei noastre. Parafrazându-l pe Arthur Schnitzler – „Ceea ce a fost, este!” – fotografiile lui Christine de Grancy vorbesc despre trecut și despre consecințele acestuia asupra prezentului. Arta ei aduce laolaltă amintiri, iluzii, proiecții ale viitorului și realitate, pe care artista le îmbină cu minuțiozitate.
„Istoriile în imagini surprinse de Grancy conțin note de ironie, dar și semnificații mai profunde. De ce, tocmai în Viena lui Sigmund Freud, nu există o statuie a lui Mnemosyne, zeița memoriei? Să fie doar o coincidență faptul că o statuie a lui Fama, zeița zvonurilor, tronează pe acoperișul Hofburg-ului? De ce Pallas Athena, zeița înțelepciunii și a războiului, păzește Parlamentul purtând-o în palmă pe Nike, zeița victoriei? La vremea respectivă, poate că simboliza dorința de democrație – dar astăzi? Și totuși, ce caută un îmblânzitor de cai în fața aceleiași clădiri? Rușine celui care gândește ceva nelalocul lui despre toate acestea!”, spune curatoarea expoziției, actrița Mercedes Echerer.
Christine de Grancy a străbătut o jumătate de lume pentru a realiza fotografiile care au consacrat-o, ceea ce a dus-o în numeroase călătorii peste tot prin lume: în Grecia, Rusia, Japonia, SUA, Algeria, Sahara Occidentală, Portugalia, China, Tibet, Pakistan, Turcia, Georgia, Niger și Mali. Christine de Grancy s-a format ca artistă ceramistă și graficiană la Graz. Din 1963 trăiește și lucrează la Viena, unde a activat mulți ani ca director artistic în agenții de publicitate, înainte de a se dedica exclusiv fotografiei, si mai ales celei de teatru, un gen pe care l-a regândit și revoluționat.
După ce a călătorit în Austria, Ungaria, Republica Cehă, Turcia și alte țări, „Zeii de împrumut ai Vienei. Martori împietriți” este prezentată la Târgu Mureș ca parte a unui turneu prin România, cu ocazia aniversării celor 25 de ani de activitate culturală a misiunii diplomatice austriece în România și a Forumului Cultural Austriac, sub egida Ministerului austriac al Afacerilor Europene și Internaționale. Expoziția de fotografie poate fi vizitată până pe 5 decembrie în Bastionul Tăbăcarilor din Cetatea Târgu Mureș.
____
Centrul de Cultură, Artă și Agrement Târgu Mureș este o instituție publică de cultură și evenimente publice care funcționează sub autoritatea Consiliului Local al municipiului Târgu Mureș. Scopul său este promovarea culturii și a activităților creative, educaționale, artistice și de tineret în municipiul Târgu Mureș, precum și punerea în valoare a patrimoniului local și a potențialului turistic.