În preajma Zilei Internaţionale a Animaţiei, 28 octombrie, Şcoala Populară de Arte şi Meserii Sfântu Gheorghe, în parteneriat cu Cinema Arta – by Cityplex, Casa de Cultură Kónya Ádám, Asociaţia Sic-Art şi Cnetrul de Cultură Arcuş organizează Festivalul de Animaţie pentru Copii şi Familie SzAFI Sfântu Gheorghe, Tinutul Secuiesc.
A doua ediţie a festivalului are loc în perioada 24-26 octombrie 2024 si va include proiecţii de filme, conferinţe, ateliere, expozitii, dezbateri şi întâlniri cu publicul.
”În cadrul Festivalului de Animaţie pentru Copii şi Familie Sf Gheorghe va avea loc o întâlnire între producătorii români şi maghiari. Aceştia vor discuta despre cum se finanţează filmele de animaţie în România şi Ungaria, ce facilităţi exista în ambele ţări, cum poţi dezvolta producţiile cinematografice şi despre posibile colaborări şi coproducţii. In urma cu doi ani, a fost lansat scurtmetrajul de animatie Amok, de Balázs Tura, prima coproductie de animatie Ungaria – România, premiat cu cristalul la Annecy si Heart of Sarajevo in 2022. Suntem convinsi ca in viitor o sa vedem si alte coproductii de animatie romano-maghiare. Posibil ca unele productii sa porneasca de la o idee dezbatuta in festivalul nostru. Artisti romani si maghiari au sansa sa se cunoasca si sa lucreze impreuna.” spune Gáj Nándor, directorul Şcolii Populare de Arte şi Meserii Sfântu Gheorghe.
Timp de trei zile, festivalul va include proiecţii de filme, conferinţe, ateliere, expoziţii, dezbateri profesionale şi întâlniri cu publicul. Aceste evenimente le vor permite copiilor, tinerilor şi chiar adulţilor interesaţi să descopere cele mai noi filme de animaţie, precum şi tehnicile şi povestea din spatele acestora. De asemenea, invitaţii vor participa în şcoli la ateliere de animaţie organizate cu prilejul festivalului. Festivalul are un dublu scop: pregătirea şi educarea noii generaţii pentru artă, în special pentru arta animaţiei şi cinematografiei.
Invitaţii speciali ai festivalului vor fi: multi-premiatul producător şi preşedintele Uniunii Cineaştilor Maghiari, Muhi András (cu peste 100 de filme în portofoliu, printre care On Body and Soul, The Story of My Wife, Larry, Without Air), Baumgartner Zsolt (regizor de film de animaţie din Ungaria), al cărui lungmetraj de animaţie Kojot négy lelke a fost propus de Ungaria pentru categoria Cel mai bun film internaţional la Premiile Oscar 2024; Péterffy Zsófia (regizoare de film de animaţie – Ungaria), care a câştigat premiul la Festivalul de la Veneţia în 2002 cu filmul său Kalózók szeretője şi premiul EFA; şi, nu în ultimul rând, laureatul Festivalului de Film de la Veneţia din România, Bogdan Mureşanu, care a câştigat în acest an un premiu prestigios cu filmul său Anul nou care n-a fost. Bogdan Mureşanu va fi prezent cu scurtmetrajul Opinci, în calitate de scenarist, şi va vorbi despre noul proiect, scurtmetrajul de animatie Magicianul. Printre invitaţii prestigioşi se numără Valentin Urziceanu (Merge şi aşa), Mirona Radu, Radu Nicolae (Mercy Street), Radu Vasile Igazsag, Felméri Cecilia, Balázs Zoltán, Fazakas Szabolcs si Ferencz Boglárka.
Animafilm va avea o expoziţie cu obiectele studioului la Festivalul de Animaţie pentru Copii şi Familie Sf Gheorghe.
”Prin prezenţa acestor invitaţi de renume internaţional, festivalul îşi propune nu doar să ofere publicului o experienţă culturală deosebită, ci şi să consolideze legăturile dintre profesioniştii din domeniul animaţiei. Acest eveniment devine astfel o platformă importantă pentru schimbul de idei, inovaţie şi cooperare, punând Ţinutul Secuiesc pe harta internaţională a cinematografiei de animaţie. ” (Pal Vendel, directorul Festivalului de Animaţie pentru Copii şi Familie SzAFI Sfântu Gheorghe)
Cristinel Bostan, animator în Canada, va susţine o conferinţă online la Festivalului de Animaţie pentru Copii şi Familie SzAFI Sfântu Gheorghe. Numele său se regăseşte pe genericele producţiilor: Sonic the Hedgehog 2, Transformers: Ascensiunea bestiilor, Beacon 23, Those About to Die, etc.
”Pentru Sonic the Hedgehog 2 am avut câteva scene ce trebuiau construite de la zero şi scene de îmbunătăţit. A fost un proces dificil. Fiecare are stilul lui de lucru, modul de folosire al cheilor, curbelor (weighted/non – weighted), straturi de animaţie, straturi de geometrie, etc. Ultima scenă la care am lucrat a fost una foarte lungă, cu toate personajele principale în cadru. Pentru ca scena era foarte lungă şi complicată, iar timpul de execuţie foarte scurt, mi-am unit forţele cu Adam Ellwanger, lead pe proiect. Împreună am stabilit strategia şi tactica execuţiei, am convenit la un punct unde scena va fi tăiată şi pentru ca pipeline-ul nu suporta lipirea a două scene, a trebuit constant să reconstruim scena de fiecare dată când trebuia arătată clientului spre aprobare. ” a declarat Cristinel Bostan.
Radu Nicolae, cunoscut publicului pentru interpretarea rolului principal (Viorel) din Racheta albă, serialul difuzat în perioada comunistă la TVR, o sa fie prezent la Festivalul de Animaţie pentru Copii şi Familie Sf Gheorghe cu productile: Mercy Street şi Miriam.
Scurtmetrajul de animaţie Fram ursul polar, regizat de Ştefan Buzea, o să fie difuzat în premieră la festivalul din Ţinutul Secuiesc. Ştefan Buzea este fiul cuplului de animatori Zaharia şi Anamaria Buzea, creatorii serialelor de animaţie „Bălănel şi Miaunel”, „Temerarii de la scara 2”, „Roboţel şi Creionel”.
‘Am crescut într-un univers special. Am fost foarte norocos, deoarece părinţii mei erau cineaşti la singurul studio de animaţie din România (Animafilm), unde au creat serii animate şi filme de lungmetraj. Acest lucru mi-a permis să petrec cea mai mare parte a copilăriei în interiorul studioului, înconjurat de ei şi de mulţi animatori şi artişti talentaţi, descoperind fiecare etapă a procesului de animaţie. Pentru mine, un studio de animaţie era şi este încă o pădure fermecată, unde se întâmplă lucruri magice. Mi-am urmat visul şi am devenit cineast, la fel ca părinţii mei. ” (Ştefan Buzea)
Veronica Solomon, cunoscută pentru creaţiile sale şi participarea sa la serialul Animat Planet, aduce la festival Tuu-Tuu-Til, un scurtmetraj de animaţie prezentat în premieră în vară la Festivalul Internaţional de Animaţie de la Annecy.
Filmul eveniment al festivalului este lungmetrajul de animaţie Pelikan blue/ Kék pelikán, de Csáki László, producţie realizată în Ungaria, 2023.
Pelikan blue este un documentar animat despre falsificarea biletelor de tren. Este un adevărat material sociologic despre perioada de după căderea comunismului, despre dorinţa oamenilor de a călători în Europa de Vest, căutând soluţii, în contextul tranziţiei de la comunism la capitalism.
”După căderea Cortinei de Fier, călătoriile în afara Ungariei devin posibile şi toată lumea vrea să se bucure de frumuseţile Europei de Vest, dar preţul biletelor de tren este prohibitiv. Akos, Petya şi Laci găsesc o soluţie pentru a face rost de bilete. Cei trei amici dezvoltă o adevărată afacere în jurul descoperirii lor, dar poliţia începe să investigheze sursa falsurilor şi cei trei îşi dau seama că libertatea are un preţ. ”
Ziua Internaţională a animaţiei se sărbătoreşte anual, din iniţiativa Asociaţiei Internaţionale de Film Animat (ASIFA).
La 28 octombrie 1892, la Musee Grevin din Paris, a fost proiectat primul film animat din istorie – ”Pauvre Pierrot” realizat de Charles-Emile Reynaud.
În România sunt zeci de animatori şi specialişti în realizarea efectelor vizuale. În industria jocurilor video sunt mii de profesionişti în toata ţara. Majoritatea studiourilor de animaţie sunt firme mici şi activează în oraşe mari, precum Bucureşti, cu excepţia studioului Legendarium de la Odorheiu Secuiesc unde lucrează mulţi animatori. În Capitală sunt câteva studiouri care realizează animaţii pentru agenţiile de publicitate, case de producţie locale şi străine şi pentru proiecte proprii finanţate de Centrul Naţional al Cinematografiei, precum Golem Studio, DSG, Framebreed, Studio Set, Safe Frame, Abis Studio, Static VFX Studio, etc.
Din 1990 până în prezent, România a realizat 8 lungmetraje de animaţie. Piccolo, Saxo et Company (coproducţie România – Franţa – Milimages, 2006) realizat la studioul Dacodac Bucureşti (cel mai mare studio de animaţie din România, închis în 2009) este considerat prima animaţie 3D produsă în România. Bugetul total al lungmetrajului a fost de 12 milioane de euro, din care partea română a acoperit aproximativ un sfert, cu ajutorul unui sprijin financiar de la Eurimages – Fondul Consiliului Europei pentru coproducţii, distribuţie şi exploatare de opere cinematografice.
Lungmetrajele de animaţie românesti realizate in perioada 1990 – 2024:
Piccolo, Saxo et Company (2006) – primul lungmetraj de animaţie realizat în România după revoluţia din dec. 1989.
Este o coproducţie Franta – Romania (din partea română – Studioul Dacodac). A fost o premieră pentru România postcomunistă. Regia e semnată de Eric Guttierez şi André Clavel şi e un film pentru copii, cu o animaţie plăcută.
Jasper: Journey to the End of the World (2008) – al doilea lungmetraj de animaţie realizat în România după revoluţia din dec. 1989.
Este o coproducţie Franta – Germania – Romania (din partea română – Studioul Dacodac)
O scurta poveste (2007) – lungmetraj de animaţie regizat de Radu Igazsag
Crulic drumul spre dincolo (2011) – regizat de Anca Damian
Este primul lungmetraj de animaţie românesc realizat după revoluţia din dec. 1989.
Crulic – drumul spre dincolo este cel mai premiat film de animaţie românesc, unul din lungmetrajele cu cele mai multe distincţii obţinute la festivalurile internaţionale de film. Crulic a câştigat marele premiu la Festivalul de la Annecy.
Muntele magic (2015) – regizat de Anca Damian
Călătoria fantastică a Maronei (2019) – regizat de Anca Damian
Mercy Street (2016) – regizat de Radu Nicolae, Ştefan Buzea şi Ducu Buzea
Este primul lungmetraj de animaţie românesc 3D Stereoscopic şi primul film de animaţie românesc pentru copii realizat după revoluţia din dec. 1989.
Merge şi-aşa (2022) – regizat de Valentin Urziceanu
România este cunoscută în lumea animaţiei. Artiştii români primesc multe premii la festivaluri. Sergiu Negulici a fost premiat la Festivalul Internaţional de Film de Animaţie de la Annecy pentru scurtmetrajul Splendida Moarte Accident. Iar Anca Damian a câştigat marele premiu la Festivalul de la Annecy cu lungmetrajul de animaţie Crulic – Drumul spre dincolo.
Primul film românesc de animaţie este considerat „Păcală în lună” (1920), în regia lui Aurel Petrescu. Filmul s-a pierdut.
Prima animaţie românească păstrată este „Haplea” (1927) realizată de Marin Iorda.
Primul succes al animaţiei româneşti a fost în 1957 când Ion Popescu Gopo a primit trofeul Palme d’Or pentru ”Scurtă istorie”.
Anul acesta se implinesc 50 de ani de la premiera primului lungmetraj de animatie romanesc: Robinson Crusoe (regizat de Victor Antonescu si Francesco Guido, coproductie Italia – Romania, 1974).
Filmele de animaţie sunt cele mai profitabile investiţii din industria cinematografică.
În 2022 valoarea pieţei globale a animaţiei a fost la peste 391 de miliarde de dolari SUA, în creştere cu cinci procente faţă de 372,4 miliarde de dolari cu un mai devreme. Cifra anuală a fost prognozată să continue să crească pe tot parcursul deceniului, depăşind 587 de miliarde de dolari până în 2030. (sursa statista.com)
Conform unui studiu realizat de SNL Kagan din SUA, cele mai profitabile investiţii din industria cinematografică au fost reprezentate de filmele de animaţie. Filmele din această categorie au înregistrat un profit cu 292% mai mare decât bugetul pe care l-au avut la dispoziţie. Încasările medii înregistrate de cele 101 filme de animaţie lansate în ultimul deceniu s-au ridicat cu 108.4 procente deasupra costurilor.
În prezent cheltuielile din industria de animaţie din Irlanda au depăşit filmele live action. Sursa: cartoonbrew.com Inside Out 2, producţia Disney Pixar, a devenit filmul anului cu cele mai mari încasări, depăşind producţiile live action lansate în acest an.
Un studiu american (parrotanalytics.com) a anunţat că cererea la nivel mondial este mult mai mare pentru animaţie. Publicul vrea mai multe animaţii. Cererea de conţinut pentru copii – animaţii, a crescut cu 58%.
România ocupă locul 20 în Europa privind media numărului de spectatori la filmele de animaţie, cu 1,15 milioane de bilete vândute pe an, potrivit raportului Focus on Animation, realizat pe parcursul a cinci ani de Observatorul European al Audiovizualului, de pe lângă Comisia Europeană.
Raportul arată o creştere a apetitului publicului european pentru filmele de animaţie, care au generat 179,8 milioane de bilete vândute în Europa, reprezentând 14,7% din piaţă. Marea Britanie şi Irlanda au fost în această perioadă cea mai mare piaţă din Europa pentru filmele de animaţie, cu o medie de 30,5 milioane de spectatori.
Filmele de animaţie europene ocupă 20% din piaţa de profil din ţările de pe continent, în anul 2014, 107 producţii realizate în ţări membre ale Uniunii Europene fiind lansate. În perioada pentru care s-a întocmit raportul, au fost produse şi lansate 250 de lungmetraje de animaţie în Europa, cu o medie de 50 de filme pe an, reprezentând doar 3% din totalul producţiilor cinematografice şi 2,94% din totalul biletelor vândute pe continent. Franţa, Spania şi Marea Britanie au fost principalii producători de animaţii, deţinând 40% din întreaga producţie.
Statele Unite ale Americii reprezintă, de departe, cea mai mare piaţă pentru filmul de animaţie din lume. Între anii 2010 – 2014, lungmetrajele de animaţie au vândut, în medie, 173,9 milioane de bilete de cinema pe an, reprezentând 14,2% din totalul înregistrat în ţară.
În ultimii ani, zeci de animatori români au fost nevoiţi să plece din ţară pentru a lucra în străinătate în diverse studiouri de animaţie şi companii de efecte vizuale.
20 de animatori români au lucrat în studiouri de animaţie din Ungaria, la mai multe producţii importante, precum Angelina ballerina şi Mr. Bean. O serie de foarte buni animatori şi regizori de animaţie români lucrează în Occident. Mihail Badica, regizor danez de origine română, a fost primul animator de păpuşi profesionist din Danemarca. În perioada 1969-1985 a realizat filme de animaţie la studioul cinematografic Animafilm România. El este pionierul stop – motion-ului românesc. Scurtmetrajul Metafora, realizat de Badica în 1980, a fost prezentat la cel mai important festival al filmului de animaţie din lume, Annecy. În Spania îl găsim pe Bujor Ştefănescu, animator care a lucrat zece ani la studioul Animafilm. Din 1982 lucrează acolo pentru mai multe studiouri: Walt Disney, Hanna-Barbera, Cosgrove-Hall, M.S.Films, France Animation, Alfonso Production, Prime Amazon, Netflix si Cartoon Network.