Cu ceva vreme în urmă, am pus o întrebare pe grupul de Facebook Agora Zalau, mai precis mai multe întrebări: cât timp trebuie să se încălzească motorul unei mașini fără a deranja vecinii? 1 minut? 7 minute? 20 de minute? Ce interval orar este permis între 22:00 și 8:00 pentru a lăsa motorul să funcționeze? Toate acestea au pornit de la o experiență personală cu un vecin, care nu realiza contextul în care își parchează mașina, și anume într-o zonă liniștită, unde, dacă motorul are probleme sau mașina este mai zgomotoasă, inevitabil, pe lângă poluarea atmosferică, mai creezi și o poluare fonică.

Răspunsurile le mai puteți găsi încă pe grup, și veți putea vedea câtă ignoranță au revărsat unii din plin în secțiunea de comentarii: “Poate sta toată noaptea pornită. Poliția nu are ce să-ți facă în acest sens”, “Mutați-vă în pădure dacă sunteți așa sensibili la civilizație! Du-te în codru să-ți sufle vântul prin păr și să-ți cânte păsărelele la cap! Bă, da, cine supărare să vă mai înțeleagă!”, “Cât vrea el și îl ține motorina/benzina! – Doar o singură femeie care a comentat și-a pus problema poluării: ‘Dar faptul că poluează?? Nu se întreabă nimeni? Este aerul pe care îl respirăm…'”.

Eh, acolo unde nu este bun simț, este inevitabil să nu apară legea… și iată că nici nu a trecut un an de la postarea respectivă că astăzi se vorbește despre legea care va interzice staționarea cu motorul pornit.

Totul pornește de la o inițiativă civică dezvoltată în București, “Aer curat la școlile din București”, organizată de Asociațiile Ecopolis și Părinți de Cireșari, care a avut drept finalitate un proiect de lege ce va fi depus chiar în această iarnă în Parlament. Acest proiect de lege va modifica Codul Rutier, astfel încât să prevadă interzicerea staționării cu motorul pornit. Sperăm ca legea să prevadă și niște amenzi pe măsură, care să echivaleze cu nesimțirea celor care nu înțeleg că nu poți să lași motorul aprins 10 minute și să poluezi atât atmosferic, cât și fonic zona de staționare, mai ales că unele parcări se află sub geamurile oamenilor, mai mult sau mai puțin izolate fonic.

Până una-alta, vă prezentăm câteva motive, cu sau fără lege, din bun simț, de ce este recomandat să oprești motorul în situații de trafic intens sau staționare prelungită:

TransilvaniaTV.ro - Abonamente - Accesează multiple beneficii

Eficiența în Consumul de Combustibil: Motorul unei mașini consumă combustibil și emite poluanți chiar și când staționează în modul ralanti. Prin oprirea motorului, nu doar economisiți combustibil, dar și reduceți emisiile de gaze cu efect de seră și alte substanțe poluante.

Protejarea Mediului înconjurător: Oprirea motorului în timpul opririi în trafic contribuie semnificativ la reducerea impactului negativ asupra mediului. Emisiile poluante provenite de la vehicule reprezintă un factor major în poluarea aerului. Prin oprirea motorului în situații de staționare, contribuiți la ameliorarea acestei probleme.

Reducerea Nivelului de Zgomot: Staționarea cu motorul pornit poate contribui la nivelul zgomotului ambiental. Oprirea motorului atunci când nu este necesar poate aduce un mediu mai liniștit, având un impact pozitiv asupra calității vieții în zonele urbane.

Prevenirea Supraîncălzirii Motorului: În trafic dens sau în situații de staționare prelungită, motorul poate ajunge la temperaturi ridicate, afectându-și componentele și generând deteriorări pe termen lung. Oprirea motorului în astfel de situații poate contribui la menținerea unei temperaturi optime.

Economie de Energie: Oprirea motorului în situații de staționare prelungită nu doar economisește energie, ci și reduce emisiile de carbon, având un impact pozitiv asupra schimbărilor climatice.

TransilvaniaTV.ro - Abonamente - Accesează multiple beneficii