Zilele trecute, o nulitate politică locală din Zalău a venit cu ideea gratuității pe autobuze. În Consiliul Local, acea nulitate politică a declarat că propunerea i-ar fi venit după ce ar fi citit că în orașul francez Bordeaux s-a implementat această idee. Ceea ce nu a menționat respectivul a fost că gratuitatea nu includea toată populația, ci doar se aplică celor cu venituri scăzute, adică 10% din populația orașului. Respectivul, ca să întărească că este o nulitate politică, pe grupul de Facebook Agora Zalău (unde își fac veacul mai toți politicienii locali în mod „anonim”, nu pentru a propune ceva constructiv, ci pentru a vedea ce mai zic alții), a declarat că a vorbit cu „doi cunoscuți care nu au venit cu mașina în centru pentru că nu au unde parca. Unul a venit cu taxiul, iar celălalt cu autobuzul.” În comentariile de pe Facebook, respectivul a cam mascat ideea lui „genială” de a mări taxele de parcare în zona centrală pentru a oferi celor doi posibilitatea de a veni gratis. Probabil că și-a dat seama de prostia proprie și a încercat să o atenueze prin proiectarea propriei prostii asupra altora, prin formula „se pare că nu ai înțeles”. Bineînțeles că la comentarii nu puteau lipsi și microbii de galerie, care la fiecare comentariu își trăgeau câte un emoticon cu un râs isteric, ca să întărească zicala biblică „risus abundat in ore stultorum”.
După intervenția de pe Facebook, am făcut și un mic sondaj printre comercianții din zona de pe bulevard, unii dispuși să ne spună cam ce gândesc, alții nu prea, ca să nu se vadă că fac pizza în hainele cu care au venit de pe stradă. În timp ce unii au spus că sunt de acord doar pentru unele categorii de persoane, semn că nu cunosc faptul că mulți pensionari beneficiază de aceste gratuități și că alte categorii nici măcar nu ar putea fi puse să plătească biletele sau să se spele, ca să nu fim acuzați de discriminare, alții care au simțul proprietății și al responsabilității au spus categoric nu. Însă, din păcate, cei care au simțul proprietății și al responsabilității, chiar și printre comercianți care plătesc tot felul de taxe, sunt puțini. Mai ales că dacă ai o activitate în centru unde se măresc taxele de parcare pentru a da gratuitate la toți felul, riști să îți pierzi clientela și așa puțină din cauza lipsei locurilor de parcare, pentru că să ne întrebăm și asta, cum spunea unul dintre comercianți referitor la propunerea tembelă de a mări și mai mult taxa de parcare… unde sunt locurile de parcare?
În general în Zalău, când ne referim la zona centrală ne referim la zona primăriei și a platoului de „marmură”, însă prin extindere am putea spune că avem instituții importante precum Judecătoria, Tribunalul, Procuratura, Poliția de Stat și Arhivele în zona centrală, dar ca și aici (mai ales aici!) este o lipsă acută de locuri de parcare și știți de ce? Pentru că geniile care au ajuns consilieri locali pe trendul „fără penali”, ca mai apoi tu cum ei să guverneze o vreme, nu s-au uitat în zonele din apropierea acestor instituții în care se pot realiza parcări și pentru locatari și pentru cei care ar necesita să ajungă la instituțiile amintite.
Azi am numărat cam 173 de garaje închise în zona cartierului Păcii. Fiecare garaj ocupă spațiu pentru aproximativ o mașină și jumătate, o mașină și jumătate reprezintă 1.5 locuri de parcare. Practic, demolarea acestora ar obține 259 de locuri suplimentare de parcare, ca să nu mai vorbim cât de mult s-ar îmbunătăți zona, inclusiv în zona grădiniței Pinocchio, unde alta minte „deșteaptă” a furat trotuarul pentru a face locuri de parcare când la nici un metru se puteau demola garajele. Acum ganditi-va ca mai in tot orasul gasesti aceeasi situatie chiar si acolo unde nulitatea politica a vazut ca masinile se parcheaza pe banda autubuzelor.
Unde Primăria Zalău a demolat garajele, rapid zonele s-au îmbunătățit și din punct de vedere estetic, nu doar al locurilor de parcare. Din păcate, acest lucru nu înțelegem de ce nu se face peste tot astfel încât să nu trebuiască împrumuturi pentru a construi cine știe ce parcare suprapusă în locuri în care ar fi suficientă demolarea garajelor existente. De asemenea, nu este necesar să se ofere gratuitate la transportul public, care apoi să cântărească greu pe spinarea bugetului și a taxelor plătite de cetățeni. Întotdeauna când un consilier propune o „gratuitate”, trebuie să ne gândim că tot noi plătim…