Educația digitală care ar trebui să înceapă cât mai curând și folosirea marilor universități din România ca platforme de sprijin pentru reglementarea instrumentelor de inteligență artificială se numără printre recomandările conf. univ. dr. Christian Săcărea, prorector al Universității Babeș-Bolyai (UBB).
‘Ideea de reglementare a inteligenței artificiale este una bună, dar trebuie să înțelegem ce vrem să reglementăm. Oare câți dintre noi înțelegem cu adevărat cum funcționează AI? (…) Să nu cădem în greșeala că acești agenți chiar gândesc sau raționează ca oamenii. Nu e adevărat! Ca să înțelegem cum funcționează, este nevoie de un grup de experți care să ofere suport. (…) A reglementa niște platforme care nu sunt localizate în România este dificil. Putem marca conținutul general de AI, dar oamenii îl vor ignora, așa cum ignoră toate pozele macabre de pe pachetele de țigări. Impactul inteligenței artificiale este pe zona emoțională (…) și atunci activitățile ilicite de manipulare a opiniei publice ar trebui să fie reglementate. (…) Ceea ce ne doare pe noi de fapt este analfabetismul digital, care devine o problemă de securitate națională’, a afirmat Săcărea, marți, la Parlament, la dezbaterea ‘Conținut online fals, minți reale – inteligența artificială și detectarea conținutului manipulator’.
Christian Săcărea consideră necesară o abordare ‘comprehensivă și mai largă’ pentru reglementarea instrumentelor de inteligență artificială.
‘Avem nevoie de platforme naționale de AI, (…) de un set de măsuri care să sprijine industria națională de AI, de sprijinirea educației digitale, care să înceapă cât mai repede cu putință. (…) Prin prisma acestui analfabetism funcțional, inclusiv în zona digitală, se creează amenințări clare de securitate pentru țară. (…) Sugestia mea este să folosiți marile universități ale țării ca platforme de sprijin, de consultanță. Ãsta e rolul universităților, să gândească, (…) să fie zone de cunoaștere, să ofere suport pentru cei care guvernează o țară. În absența unei colaborări reale cu mediul care generează cunoașterea, este greu să reglementezi un astfel de fenomen. (…) Suntem aici, utilizați-ne competențele pentru a crea o legislație bună, coerentă, care să ne sprijine’, a îndemnat prorectorul UBB.
Secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion a explicat că inteligența artificială în învățământ poate fi deopotrivă ‘o binecuvântare’, dar și ‘un blestem’.
‘Este o binecuvântare pentru că am început deja să aplicăm prin proiecte pilot, în școli, utilizarea AI la reducerea sarcinilor birocratice și repetitive din școli, care poate contribui la simplificarea muncii în procesele conexe procesului de învățământ. Este și un blestem pentru că ne este foarte greu, în acest moment, să identificăm când un copil își face tema folosind chat GPT sau când o face muncind el și nu ne imaginăm că dacă vom pune vreodată obligativitatea marcării unui conținut ca fiind rezultat al AI copiii vor face asta’, spus Sorin Ion.
Dezbaterea cu tema ‘Inteligența Artificială și detectarea conținutului manipulator’, organizată de USR, are ca obiectiv analizarea provocărilor generate de utilizarea pe scară largă a tehnologiilor bazate pe inteligență artificială și identificarea unor soluții de reglementare și protecție a cetățenilor de conținutul manipulator și ‘fake news’.
La dezbatere au participat parlamentari, reprezentanți ai instituțiilor guvernamentale, ai mediului academic și societății civile.
























